
قطعات خودرو
23 مهر 1404
زمان مطالعه
فهرست کامل قطعات خودرو:
سیستم خودرو از بخشهای مختلفی تشکیل شده است که شامل:
1.قطعات موتوری—2.قطعات گیربکس و دیفرانسیل—3. قطعات چرخ و ترمز—4. قطعات جلوبندی و تعلیق—5. قطعات مصرفی خودرو—6. قطعات شاسی و بدنه—7. قطعات برق و روشنایی
آشنایی با قطعات موتور خودرو:
1.میللنگ، سوپاپ دود و هوا
سوپاپ در قسمت سر سیلندر موتور قرار دارد. وظیفه این قطعه ورود و خروج هوا و دود در بو شسیلندر است. میل لنگ نیز قطعهای است که در بخش زیرین موتور قرار میگیرد.
2.میل بادامک، پیستون
نام دیگر میل بادامک، میل سوپاپ نیز است. این قطعه یکی از مهمترین قطعات موتور خودرو است که باعث حرکت سوپاپ در موتور خودرو میشود. پیستون نیز در داخل بوش سیلندر حرکت کرده و یکی از قطعات اصلی در سیستم احتراق موتور میباشد.
3.شاتون، فنر سوپاپ، گاید سوپاپ، سیت سوپاپ
شاتون محور اتصال است که میللنگ را به پیستون متصل میکند. گاید سوپاپ به عنوان راهنما برای سوپاپ عمل میکند.
4.تسمه تایمینگ، تسمه سفتکن
تسمه تایم رابط بین میل لنگ و میل بادامک است. این قطعه چرخش میللنگ را به میلبادامک انتقال میدهد تا میلبادامک نیز به چرخش در بیایید. تسمه تایم جز قطعات مصرفی خودرو است و در بازههای زمانی مشخصی باید تعویض شود.
5.چرخنده میللنگ، چرخ دنده میل بادامک، میل اسبک
6.لقی سوپاپ، فنر سوپاپ، پیچ تنظیم لقی
7.دینام، توزیع کننده برق
8.رینگ پیستون، یاتاقان، شمع موتور
9.کارتل، استکانی، میل تایپیت
آشنایی با قطعات گیربکس و دیفرانسیل خودرو:
سیستم گیربکس و دیفرانسیل بخش است که قدرت موتور را به چرخهای خودرو میرساند. این سیستم از خودرو نیز دارای فهرستی از قطعات خودرو است که شامل موارد زیر هستند.
1.دیسک و صفحه، پمپ کلاچ بالا، پمپ کلاچ پایین
یکی از مهمترین قطعات خودرو در سیستم گیربکس و دیفرانسیل، دیسک و صفحه کلاچ است. این قطعه از قطعات مصرفی خودرو بوده و نیاز است در یک بازه زمانی نسبت به تعویض آن اقدام شود.
2.ماهک تعویض دنده، دوشاخ کلاچ، فشنگی دنده عقب
3.ساعتی گیربکس، سیم کلاچ اتوماتیک، دنده
4.سنگ فلایویل، صافی گیربکس، توربین گیربکس
5.قیفی گیربکس، دنده برنجی، اهم گیربکس
6.شفت کوتاه گیربکس، شفت بلند گیربکس، آهنربای داخل گیربکس
در سیستم گیربکس، انواع زیادی از چرخ دندهها وجود دارد. برخی از انواع پرکاربرد آن عبارتند از: ساده، مارپیچ، شانهای، حلزونی، مخروطی، مارپیچی، سیاره ای، هیپوئید، جناغی ، رینگی، مخروطی مارپیچ
قطعات خودرو در بخش دیفرانسیل نیز شامل چرخ دنده پلوس، چرخ دنده کرانویل، چرخ دنده هرزگرد، چرخ دندههای جانبی، چرخ دنده اسپایدر، هوزینگ، دنده پینیون است. در شکل زیر تصویر هر قطعه به وضوح قابل مشاهده است.
نام قطعات بدنه خودرو:
1.کاپوت، سپر عقب و جلو، دربها خودرو
دقت داشته باشید، سپر برای عقب و جلوی خودرو شکل متفاوتی دارد. .ظیفه سپر مراقبت از خودرو در هنگام برخورد با اجسام و یا تصادفات است.
2.جلو پنجره، سینی زیر موتور
جلوپنجره، جلوی خودرو را میپوشاند و موتور را خنک نگه میدارد. هنگام رانندگی، این شبکه هوا را از بیرون میمکد و به تهویه محفظه موتور کمک میکند. سینی زیر موتور نیز در بخش زیرین موتور نصب شده و در کنار کاپوت باعث ایجاد یک پوشش کامل برای موتور خودرو میشود.
3.گلگیر عقب و جلو، بوش گلگیر
گلگیر بخش خمیدهای از بدنۀ خودرو است که در بالای چرخهای جلو و عقب خودرو قرار گرفته است. وظیفه اصلی گلگیر جلوگیری از پرتاب شن، گل، سنگ، مایعات و سایر نخالههایی است که لاستیکهای چرخان به هوا پرتاب میکنند. در هر نوع وسیله نقلیه، هر چرخ دارای یک بوش گلگیر جداگانه است. وظیفۀ بوشهای گلگیر ایجاد مانع در برابر نفوذ خاک، گل، آب، سموم محیطی و سایر ناخالصیها به درون محفظه موتور و جلوگیری از واردشدن آسیب جدی به موتور است.
4.چراغ جلو، چراغ مه شکن، چراغ راهنما، چراغ عقب، چراغ سقف
5.برف پاک کن، آرم، آفتابگیر
6.دستگیره سقف، نمد سقف، صندلی خودرو
7.کمربند ایمنی، بوق، بادگیر
8.جعبه داشبورد، دستگیره درب، گل پخش کن
آشنایی با قطعات چرخ و ترمز خودرو:
سیستم ترمز از دو بخش اصلی تشکیل شده است:
۱- سیلندر اصلی (پمپ زیر پدال ترمز) .۲- مکانیسم های مربوط به ترمز دیسکی یا کاسه ای در چرخ ها
به طور خلاصه میتوان گفت: زمانی که راننده به وسیله پای خود، روی پدال ترمز فشار میاورد ، این فشار وارد سیستم هیدرولیکی میشود و باعث جلو رفتن پیستون پمپ اصلی ترمز شده و پیستون روغن ترمز موجود در سیلندر ترمز که جلوی پیستون قرار دارد را تحت فشار قرار داده و هم زمان با حرکت خود در داخل سیلندر آن را با فشار زیاد از طریق لولههای فولادی رابط که در مقابل فشارهای جانبی بسیار مقاوم هستند به سمت سیلندر چرخها رانده و به این وسیله باعث جابجائی پیستونهای داخل سیلندر چرخ میشود.
اجزای تشکیل دهنده چرخ و ترمز عبارت است از:
1.بوستر ترمز، سیلندر اصلی ترمز، اجزای بوستر ترمز
بوستر ترمز یا همان بوستر خلاء، از نظر ظاهری شبیه به یک قوطی فلزی سیاهرنگ است که پشت موتور و در سمت راننده نصب میشود؛ طوری که پس از باز کردن درب کاپوت، به راحتی میتوان آن را مشاهده نمود.
2.سیلندر اصلی ترمز نیز وظیفه دارد تا فشار لازم برای عملکرد ترمز را در اختیار هر دو قسمت قرار دهد. در واقع باید بگوییم که سیلندر اصلی ترمز که در موقعیتی جداگانه از سیلندر چرخ قرار گرفته، وظیفه دارد فشار مکانیکی را به هیدرولیکی تبدیل کند، کالیپرهای ترمز در چرخهای خودرو را درگیر کرده و روغن ترمز را به مدارات ترمز برساند تا عمل ترمزگیری، محقق شود.
لنت ترمز، دیسک ترمز، کالیپر
هر سه قطعهای هستند که مرتبط با هم کار میکنند. این سه قطعه عامل اصلی توقف چرخ در هنگام ترمز گیری است.
3.ترمز دستی، شیلنگ بوستر ترمز
ABC شکل منبع تشدی، شیلنگ بوستر ترمز L4.شیلنگ
5.مجموعه خار، فنر و پیچ در سیستم ترمز که شامل موارد زیر است:
پیچ سیلندر ترمز کوتاه، پیچ سیلندر ترمز بلند، پیچ هواگیری سیلندر ترمز چرخ عقب، پیچ هواگیری سیلندر ترمز چرخ جلو، پیچ دیسک چرخ جلو، پیچ هواگیری شیلنگ ترمز چرخ جلو، پبچ ریگلاژ هیدرولیک، پیچ سیلندر ترمز عقب، اشپیل لنت جلو، خار شیلنگ ترمز، خار ناخنی لنت جلو (کفشک)، فنر پدال کلاچ و ترمز و لاستیک های مانند: لاستیک زیر مخزن روغن ترمز.
یدکی پارسیان(مددی) امیدوارست با تهیه این مقاله کمک شایانی به شما در شناخت قطعات یدکی خودرو کرده باشد.